به مناسبت سال روز ثبت ملی زبان لکی

  • ۱۰۵۷

لک زبانان ایران

ضمن تبریک سال روز ثبت ملی زبان لکی به تمام ایرانیان، ذکر نکاتی بر اساس منابع موثق ضروری است:



الف) دگرگونی های هویتی ناشی از جنگ جهانی اول و سپس هویت سازی تعمدی حکومت پهلوی برای گروهی از همسایگان لک در نیمه اول سده بیست میلادی، تشدید مناقشه های هویتی، حاشیه نشینی و چالش های بیش از پیش را برای لک زبانان در پی داشت.
ب) تا پیش از سده بیست میلادی، هیچ منبع غیرمحلی و بی طرفی وجود ندارد که لکی را زیر مجموعه گونه های زبانی پیرامونش به شمار آورده باشد.
ج) برخی از منابع بی طرف و غیرمحلی پیش از سده بیست میلادی، گویش های همسایه لکی را منشعب از لکی دانسته اند.
د) لکی تنها زبانی است که اصالت و ایرانی بودنش در منابع بی طرف و غیرمحلی پیش از سده بیست میلادی مورد اشاره قرار گرفته است.

ه) لکی تنها زبان ایرانی است که در منابع بی طرف و غیرمحلی پیش از سده بیست میلادی برای تحقیقات زبان شناسی پیشنهاد شده است.
و) لکی تنها زبان ایرانی است که در منابع بی طرف و غیر محلی پیش از سده بیست میلادی به عنوان زبان اصیل ایران با ذکر جملات و ترجمه های فارسی و انگلیسی مورد اشاره قرار گرفته است.
ز) لکی تنها زبان ایرانی است که در منابع بی طرف و غیرمحلی پیش از سده بیست میلادی به عنوان زبانی دشوارتر و کهنتر نسبت به گونه های پیرامون مورد اشاره قرار گرفته است.

از تمام لک های عزیزی که بنا به دلایل مختلف در مرداب الیناسیون و آسیمیلاسیون گیر افتاده اند  خواهشمندم با کمی تفکر ارزش فرهنگ و زبان اجدادی خود را بدانند و برای معرفی خود از عنوان افتخارآمیز لکِ ایرانی استفاده کنند.

از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان حوزه های لک نشین ایران در مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و مجموعه دولت به ویژه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات و وزارت آموزش و پرورش خواهشمندیم نسبت به  رفع اجحاف و کاستی هایی که در حق فرهنگ لک صورت گرفته است اقدام لازم را به عمل آورده و با در اختیار گذاردن رسانه های رسمی سمعی و بصری زمینه را برای معرفی درست این بخش از فرهنگهای ایرانی فراهم آورند.

🔸لک ریشه ایران است. ریشه ایران را تقویت کنید.

با تشکر از دکتر فرهاد نظری، جلال عادلی، کریم کیانی کولیوند، مهدی زینی اصلانی، علی نظری جلالوند، عبدالعلی میرزانیا، بهادر غلامی و تمام کسانی که به هر نحوی در ثبت ملی زبان لکی نقش آفرین بوده اند.
زنده باد ایران
د.داودی
🔸🔹

منابع مربوط به نکات کلیدی فوق در آینده نزدیک در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت

  •   من به عنوان یک لک زبان افتخار  میکنم  به لک بودنم و به هویتم   امیدوا رم همه لک زبانها و لک تباران    بیشتر از هر چیز  به فرهنگ و زلان لکی بها بدن و با اتحاد    و همبستگی   لک و لکستان رو به همه دنیا معرفی کنیم  سپاس از تمام  کسانی که برای لکستان  زحنت کشیدن     هرکسی دوستار لکستان  هست می تونه در تلگرام با سرج   نام گروه هنارس لک به جمع ما ملحق بشع  تا  باهم  ام مثبتی برای قوم لک برداریم  ممنون از همه 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی