تاریخچه ی استقرار قبایل لر در سرزمین پهلـــه یا لکستان

  • ۱۳۹۶

پهله،نام تاریخی سرزمینیست که امروزه لرستان،قسمت هایی از ایلام،قسمت جنوبی و مرکزی همدان و قسمتهای مرکزی و غربی اصفهان و قسمت هایی از قزوین را شامل می شود.

 

سرزمین هایی که سالیان پیشتر،محل سکونت اقوام کاسی بود.منطقه ی پهله در سال 21هجری بتصرف اعراب درآمد و از آن پس،با همان نام های پیش از اسلام،یعنی ماسبذان و مهرگان کدک ،تا اواخر قرن سوم هجری بطور مستقیم زیر نظر خلفا اداره می شد و مالیات خود را به حاکم کوفه پرداخت می کردند.شهر های پهله در زمان حکومت عباسی و اموی شکوه و آبادانی پیشین خود را از دست داد و ستم اعراب بر مردمان این ناحیه،موجب شورش مردم شاپور خواست در اواخر حکومت عثمان شد.(فارسنامه ابن بلخی،ص114)

پس از سلطه ی خلفا برین ناحیه،حکومتهای آل زیار،آل بویه،آل کاکویه،بنی عیار(حکومت محلی لکتبار)،آل حسنویه و برسقیان،هر کدام برای مدتی بر پهله حکم راندند تا اینکه اتابکان لر در سال 550هجری بر منطقه ی پهله استیلا یافتند و از آن پس،نام پهله ازین ناحیه رخت بر بست و بدان لرستان اطلاق شد.

 ⭕️اما آیا این سرزمین،سرزمین اجدادی لر هاست؟!

واژه ی لر را برای اولین بار در نوشته های مورخان و جغرافی نگاران قرن چهارم به بعد میبینیم که اغلب بصورت اللریه،لاریه،بلاد اللور و لوریه ضبط شده است(التنبیه و الاشراف ص85؛صورت الارض ص 114؛تقویم البلادان ص 156).

حمدالله مستوفی در تاریخ گزیده بنقل از زبده التواریخ کاشانی می گوید:

اصل لرها از ولایتی بنام مانرود برخواسته و به دیگر نقاط رفته اند در مانرود دهیست بنام لور.(تاریخ گزیده ص 551).

مستوفی پس از این وجه تسمیه،دو وجه دیگر نام میبرد اما این قول را درست تر می داند.

حال اینکه مانرود کجاست،اختلاف نظر وجود دارد اما بطور کلی تمام نظر ها یک منطقه ی حدودی را نشان می دهند.مینورسکی مانرود را محلی در شمال شهر اللور در دو فرسنگی شمال دزفول می داند(لر و لرستان،مینورسکی).تاریخ جغرافیای خوزستان نیز همین نظر مینورسکی را قبول دارد و برآن تاکید میکند.سعادت خودگو در کتاب اتابکان لر کوچک بنا بر نظر ایزد پناه،مانرود را بخش وسیعی از جنوب طرهان قدیم که تا نواحی شوش خوزستان امتداد داشت می داند.

ازین گفته ها بطور کلی میتوان نتیجه گرفت که محل زندگی اصلی لر ها،شامل دزفول،اندیمشک،دهلران (بعقیده ی بنده سرزمین اصلی لر ها همین دهلرانست) و نواحی اطرافست که مرز آن با بلاد پهله،رود سیمره و پل زالست.

لسترنج معتقد است اهالی شهر لور همه لر بوده اند و از آنجا،پس از قرون وسطی به دو ولایت کوهستانی لر کوچک و لر بزرگ مهاجرت کرده اند و سپس اضافه میکند که مهاجرت آنها در قرن چهارم صورت گرفته.یعنی زمانی که ابن حوقل به نوشتن کتاب خود پرداخته و اشاره ای نیز به این مهاجرت دارد.(گی لسترنج،جغرافیای سرزمینهای خلافت شرقی،ص 258).

دلیل این مهاجرت چندان مشخص نیست اما بنظر نگارنده،بر اساس مستندات،در زمان حکومت بدر بن حسنویه اقدامات عمرانی بسیاری در پهله صورت گرفته و بناها و پل های متعددی ساخته یا تعمیر شد(تاریخ مردم ایران،زرین کوب،جلد2،ص 509).در زمان حکومت بدر امنیت نسبی و آبادانی در منطقه ی پهله پیدا شد که موجب مهاجرت ایل لر به این سرزمین شد.

سرزمینی که به هیچ عنوان خواستگاه ایل لر نیست و اسم پهله یا همان فیلی کوچکترین ارتباطی با لر ندارد.

 

 

  • جالب بود
  • کاملا درست و منطقی متاسفانه دیوار پهله کوتاهست

  • آیلین کشکولی

    👌👌👌👌

  • همه ایرانی هستیم ولی پان لرها و پان کردها زیاده خواهی میکنند

  • خدا رو شکر انسان های زیادی با اسناد تاریخی و علمی و صرف وقت و عمرشون نشستن و ثابت کردن که سرزمین پهله مربوط به قوم کاسی بوده نه بقیه حداقل برین تاریخ قوم خودتون رو بخونین از کجا به وجود اومدین و در چه زمانی به کجا مهاجرت کردین ...حالا دو نفر بی سواد دوهزاری میان میگن زبان لکی زیر شاخه لهجه های محلی لری هست یا زیر شاخه کردی... مهم نیست مهم نظر مجمع ادب و فرهنگ ایران بود که تخصصی روی تبار و زبان کار میکنند و با سند و مدرک عبمی و تاریخی تونستیم زبان لکی رو که شناسنامه سرزمین پهله میباشد رو به عنوان زبان مستقل و رسمی ثبت کنیم ...به جای حسادت شما هم دو تا ادم باسواد در قومیت خویش انتخاب کنین و بفرستین مجمع ادب و فرهنگ تا گویش های محلی خودتون رو به عنوان زبان مستقل ثبت کنین ...این گوی و این میدان به جای حرف زدن برین عمل کنین و خودتون رو کوچیک نکنین با این حرفاهای سخیف کوچه بازاری ...توی مجمع فقط باید دلیل علمی بیارین نه حرف های پای بساط سنگ و سیخ ...ما نژاد پرست نیستیم و همیشه پرچم لر ها و کردها رو بالا بردیم ولی این دلیل نمیشه قیمه ها رو بریزیم تو ماست ها ... به برادران ایرانی خودم توصیه میکنم به جای بالا رفتن از تاریخ و اصالت دیگران از داشته های خودتون صحبت کنین ...هر چند یه عده بی سواد در مقابل فهمیدن مقاومت میکنند چه فارس باشه چه لک باشه چه هر گویش دیگری که مثل بچه که از شیر میگیرند و مقاومت میکند باز میگن زبان لکی زیر شاخه فلان لهجه و فلان گویش است و هیچ آدم باسواد و عاقلی نمیتواند بپذیرد که ژبان زیر شاخه گویش های محلی باشد و هیچ وقت این جماعت فکر نکردن شاید گویش های محلی ما زیر شاخه زبان انها باشد ...خلاصه دوستان در نهایت احترام و برادری همه ایرانی هستیم و خواهش میکنم قیمه ها رو نریزیم تو ماست ها ...همه اقوام ایرانی تاریخ و مفاخر بزرگ خودشون رو دارن ...نفرین بر سلسله ذلت بار قاجار های گوربه گور که با تبعید کردن لک زبان ها الان باعث شدن هر بی سوادی بیاد از روی تعصب مفت بری لک ها رو بکنن ...اگر کسی مهاجر باشد بقیه هستند نه لک ها زاگرس میانی همیشه زادگاه لک زبان ها بوده و در طول تاریخ با آرامش و دوستی با سایر اقوام زندگی کردن ولی دلیل نمیشه لهجه های خودتون رو منشا زبان کامل لکی بکنین به دلیل دشمنی با قاجارها و پخش و پلا شدنمون فرصتی گیرتون بیاد و الان اطلاعات غلط به مخاطبینتون بدین...انسان با اصالت از دارایی خودش صحبت میکند نه دیگران را پایین بکشد ... هر کس این گونه حرف بزند به اصالت خویش شک کند چه لک زبان باشد چه هر تبار و نژاد دیگری

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی