لک زبانان جمهوری داغستان روسیه

  • ۱۶۴۰۷
لک قوم بزرگی است که در طول تاریخ فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است و بسیاری از آنها به دلایل مختلف به سرزمینهایی غیر از مکان و سرزمین اصلی شان تبعید و یا جابجا شده اند ، از خواستگاه های اصلی لک زبانان می توان لهستان - داغستان و رشته کوه های زاگرس ایران و عراق را نام برد .
 


یکی از سرزمینهایی که تعداد قابل توجهی لک زبان در آنجا زندگی میکنند جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه است که قرن هاست از سرزمین خود و آغوش ایران زمین جدا شده و آنجا سکنا گزیده اند.
باتوجه به آمار به دست آمده در سرشماری سال ٢٠١٠ میلادی در داغستان جمعیت لک ها بیش از ١٦١ هزار نفر معادل با ٦/٥ درصد جمعیت کل داغستان بوده است. که در دو منطقه شهری کولینیسکی و کوموق زندگی میکنند. در زمان جنگ جهانی دوم در سال ١٩٤٤ میلادی طوایف زیاد از آنها به مناطق شمال داغستان به وسیله آلمانها انتقال داده شدند که آنها جذب فرهنگ روسیه شده اند .

  قلعه ی کوموق واقع در منطقه شهری کوموق در مناطق لک نشین در طول تاریخ مرکز سیاسی حاکمان لک و پایتخت باستانی بوده است در قرن ششم میلادی قلعه ی کوموق یکی از مراکز سیاسی داغستان بود و در قرن ١٣ میلادی با پذیرفتن اسلام به یک دولت اسلامی تبدیل شد و در قرن ١٥ م . به مرکز اصلی اسلامی سیاسی داغستان تبدیل شد و تا به امروز نقش کلیدی در توسعه ی اسلام در قفقاز داشته است.

 

 
زبان لکی یکی از شش زبان ادبی داغستان می باشد و حد اقل دارای پنج لهجه است و زبان ادبی لک بر روی گویش کوموق نوشته شده است،((دایره المعارف شوروی بزرگ)) لک از قرن هشتم به بعد شروع به وام گرفتن واژگان از ارمنی ، ترکی ، کرد و در زمان تسلط شوروی لک واژگان را در درجه اول از روسیه وام گرفته است. لک ها تا سال ١٩٢٨ میلادی به خط فارسی نوشته اند ولی در این زمان روسها آنها را مجبور به استفاده از خط لاتین کردند و بعد از یک دهه یعنی در سال ١٩٣٨ میلادی به سیریلیک تغییر خط داده اند، از این به بعد کلمات روسی جایگزین کلمات فارسی شد و اصطلاحات علمی و سیاسی به روسی نوشته شد .
دین
لکها در قرن ششم باظهور اسلام به دین مبین اسلام گرویدند ، مردم لک اولین قومی بودند که در داغستان مسلمان شدند و تاثیر بسیار زیادی بر مسلمان شدن و ترویج و تبلیغ دین اسلام بر اقوام آلبانیایی داشتند به طوری که شهر کموق در قرن ١٥ میلادی مهمترین مرکز تبلیغاتی اسلامی در منطقه قفقاز بود،لک زبانان این منطقه پیرو مذهب شافعی و ٦درصد هم پیرو مذهب شیعه میباشند
شیوه زندگی و اقتصاد
لکها عمدتا دامپرور و کوچ نشین و برخی نیز پرورش دهنده اسب هستند. به دلیل اینکه در مناطق لک نشین بارندگی کمی وجود دارد و خشکسالی شایع است کمتر کشاورزی میکنند، گوشت و مواد لبنی هستند که اجزای اصلی رژیم غذایی آنها را تشکیل میدهند هرچند جو و گندم و نخود نیز را به میزان کمی کشت میکنند. لک ها برای یافتن علف تازه برای دامهایشان در تابستان به مناطق مرتفع تر کوه های مرکزی داغستان و در زمستان به مناطق جلگه ای مهاجرت می کنند که در گذشته کوچ آنها با اسب و قاطر و بصورت پیاده بوده است ولی حالا این کار با کامیون انجام می شود. با توجه به اینکه مهمترین محصولات تولیدی داغستان تولید چرم و کره و پنیر میباشد لک ها نقش عمده ای در اقتصاد جمهوری داغستان دارند.
فرهنگ
صنایع دستی: بسیاری از روستا های لک در ساخت صنایع دستی تخصص و تبهر دارند، مثلا در روستای کوموق جواهر سازان و مسگران زبردستی وجود دارد و جواهرات و ظروف مسی کوموق در تمام داغستان مشهورند. در دیگر جاها مردم در ساختن زین و یراق تبهر دارند و همچنین زنان لک کارهایی مانند فرش بافی نخ ریسی و ساخت سرامیک انجام می دهند.
خانواده: لکها به طور سنتی و در خانواده گسترده و پدر سالار (قبیله یا توخوم ، tukhum )زندگی میکنند <<که لک های ساکن ایران نیز از کلمه تُخم برای قبیله استفاده میشود>> و تصمیم گیری بر عهده ی پدر بزرگ و یا فرد پیر توخوم می باشد . هر توخوم از چند خانواده که از یک جد مشترک مرد پایین آمده است تشکیل شده است. از افراد یک توخوم انتظار میرود که در ارائه کمک متقابل در کار و امور خانواده در داخل توخوم مانند کوچ ، انتقامجویی و ساخت و ساز به همدیگر کمک کنند . فرزندان ارشد نقش مهمی در تصمیم گیریها دارند. ازدواج به طور سنتی است و توسط خانواده های عروس و داماد قرار ازدواج و مراسمات عروسی گذاشته می شود ، این تصمیمات و قرار های مراسمات و خواستگاری توسط زنان مسن و برجسته صورت میگیرد،عروس و داماد احتمالاً از یک توخوم باشند ، معمولاسعی میشود ازدواج ها در داخل توخوم انجام شود.
نتیجه گیری:
باگذشت سالهای زیاد از مهاجرت لکها به منطقه قفقاز هنوز شیوه زندگی و بسیاری از آداب و رسوم آنها و بسیاری از واژه هاتغییر نکرده است و هنرهای مانند فرش بافی و تولیدات زین و یراق و مسگری در بین آنها رواج دارد،این مسئله نشان دهنده این واقعیت است که این قوم اصیل ایرانی هنوز فرهنگ ایرانی اسلامی خود را با همه ی مشکلات و جنگ هایی که با اقوام آلبانیایی و ترک ها داشته اند حفظ کرده و با غرور به لک بودن و اصالت خود افتخار میکنند و از همه مهمتر ترویج دهنده ی دین خود چه زمان زرتشت چه بعد از پذیرش اسلام در منطقه قفقاز بوده اند ، که این مسئله نشان دهنده ی قدرت نفوذ فرهنگی آنها در قفقاز می باشد. پس لازم است دولت جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ بیشتر در منطقه قفقاز با این قوم اصیل ایرانی ارتباطات اقتصادی و فرهنگی نزدیکی برقرار کند.
این منطقه به دلیل عقب ماندگی اقتصادی میتواند بازار خوبی برای کالاهای ایرانی باشد و لازم به ذکر است حمایت های اقتصادی ایران از این قوم و جلوگیری از نابودی کامل فرهنگ ایرانی در این منطقه و برقراری ارتباطات فرهنگی ایران با لکها موجب تغییر مناسبات سیاسی به نفع ایران شده و ایران در منطقه قفقاز و فدراسیون روسیه از جایگاه سیاسی خوبی برخوردار خواهد شد .

پرچم ایران اسلامی عزیز
  • درووووووووووووووووووووووووود بر تمام مردم لـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــک

  • کشکو بچیمرا وره
  • این دروغه  اونجا لک نداره اونا لاک هستن
    پاسخ:
    دوست عزیز احتمالا ادعاهای شما درسته که لک رو زیر مجموعه لر و کرد میدونید و به دید یک خانم آشپز به قضیه زبان شناسی نگاه می کنید و لک را آشی تهیه شده از مواد اولیه لر و کرد میدونید ؟؟؟؟ !!!
    بیسوادی شما دلیل دروغ بودن این مطلب نیست%
    بنده نمیخواستم نظر هیچ لر و کوردی رو منتشر کنم چون جدل با بیسوادان توهین به خویشتن محسوب میشه ولی حیفم اومد این نکته رو یادآوری نکنم.
    در کتب "عربی" و "اردو" و ...  از زبان و قوم لک و حتی بخصوص قوم لک ایران در غرب کشور به صورت "لغة لاکیه" و "لاک" و "لکیه"  نام برده شده.
    و نکته بسیار جالب دیگه که شما بیسوادی و کوته فکری خودتون رو با این نظر به اثبات رسوندید اینه که حتی نمیدونید و نمی فهمید که هر قوم و زبانی به گویش و نگارش خودشون اسامی اقوام دیگه رو ثبت و تلفظ می کنن.
    احتمالا به نظر شما حتما "پارس" و "پرشین" و "فارس" و ... اقوام مختلفی هستند زیرا به سبک ها و انواع مختلف نوشته شده اند ؟؟؟؟!!!
    یا اینکه احتمالا به نظر نکته سنج شما لرها و کوردها  "ایندیا" و "هندوستان" منظور دو کشور مختلف است ؟؟؟؟
  • قربانعلی رحمتی ترکاشوند
    لک یعنی دلاوری یعنی ایران باستان لک یعنی550سال پایتخت هگمتانه لک یعنی کوروش داریوش لک یعنی دیاکو پادشاه هخامنشی لو یعنی کریم خان زند
    لک یعنی اولین تمدن یکجانشین
    بک یعنی غیرت جنگاوری سلحشور دلاور لکها را برای غیرت شجاعت در جنگاوری تبعید کردند در اخر لک یعنی اصالت ایران و لک یعنی ایران.کرمانشاه کنگاور
    پاسخ:
    برادر گرامی کوروش و داریوش و پادشاهان هخامنشی نه تنها ربطی به لک و لکستان ندارند بلکه از اولین و مهم ترین و اساسی ترین دلایل نابودی و ضعف لکستان هستند و تصاویر بیستون و به بند کشیده شدن 9 نفر سرداران لکستان به دست داریوش ستمگر خود گواه ماجراست.
    لطفا باز هم چماق این وحشیان خزری رو بر سر لکستان نکوبید.
  • سلام ار هرچه لک:هوین.دلفان.لرستان.ایران.جهان.درود ار شرفتون بزرگوارل اصالتمدارل شجال منت هیچکسنکیش.ارزوی موفقیت درم ارا کل لک ل
  • س لام
    لک نه لره نه کورده
    وه افتخاره هر چی لکه که تکه🙋
    پاسخ:
    گیونمه فدا  لکستان
  • احمدحاتمی از روستای فرهاداباد از دلفان
    سلام به امید اون روزی که لک ها یک استان جدا داشته باشندتا حق شان پایمال نشه وبهشون ظلم نشه,,,,,لک یعنی,غیرت ,مردانکی,سلحشور,دلاور ,خلاصه بگم یعنی ,آگر
  • باید به فکر تشکیل استان لکستان باشیم والا اوضاع همینه که هست با اینکه بیشتر مردم لرستان لک هستند آیا این ننگ نیست که شبکه افلاک حتی یک برنامه لکی هم نداشته تا الان.ما باید اعتراض کنیم باید به دولت فشار بیاریم وگرنه استانی به نام لکستان تشکیل نخواهد شد.
    پاسخ:
    بله صد در صد
    البته ما نمیخوایم که تو شبکه افلاک برنامه لکی پخش بشه چون هیچ ارتباطی بین لک و لرستان نیست.
    ما شبکه مستقل و استان مستقل میخوایم.
  • لک ساکن تهران
    کاملا درسته لکستان با لهستان هم وزن هستش فقط در تلفظ غربیها لهستان خوانده شده. در بعضی از قسمتهای آذربایجان غ را گ تلفظ میکنن. یا در بین لکها طایفه هائی هستند که ق را ک تلفظ میکنند.نمیشه اصل کلمه را کتمان کرد برادر من.
    زنده باد لک و لکستان  درود بر غیرت مردان و زنانت ،به امید تشکیل استان لکستان آن روز نزدیک است برادر غم مخور- پاینده ایران 
    پاسخ:
    زنده باشی برادر لکستانی و هم نژاد
    بسیاری از کلهرها وکلا کوردها که پوشیدن شلوار گشاد در چین رو نشونه کورد بودن میدونن، همچنین لرها که هرجایی درخت بلوط باشه اونجارو لرستان و مردمشو لر میدونن اینجا میان و با فحاشی و بی ادبی این رو تشابه اسمی میدونن  درصورتی که وجود نیای مشترک کاسیان در قفقاز و یکی بودن زبان عیلام باستان و کاسیان ایران و ریشه ی قفقازی اونها تماما بر یکی بودن لکهای ایران و روسیه دلالت داره.
    این مدعیان پوچ مغز که شدت ترس از دست دادن هویت عاریه ای،  اونارو به فحاشی واداشته جوابی جز سکوت مناسب حال احمقان ندارن.....
  • لکستان بزرگ
    درود و شرف هر چه لکه ..هر وخت اسم لکه مای دی لر و کورد هویچ معنی و ربطی نیرن وگرد ایمه ..و امید سربرزی لکستان
  • مصطفی محمدی مهر
    سلام لک ها از لرها جدا هستن بنظرشما اگه لک از لر جداباشه اون موقه میش گفت قوم لک یعنیلر جدا لک هم جدا من خودم لر هستم لر خرم اباد وبرا شما  ارزوموفقیت میکنم
    پاسخ:
    لک و لر دو قوم مستقل و جدا از هم هستن مانند سایر اقوام ایرانی و در عین استقلال هویتی و زبانی مانند سایر اقوام ایرانی برادر و متحد و مسلمان و ایرانی.
    با آرزوی موفقیت برای شما و هر انسان باشعوری که به حقوق بقیه احترام میذاره و چشم طمع به تاریخ و داشته های هویتی و... دیگران نداره.
  • امیرکوره لک
    سلام و درود فراوان ببخشید یک سوال دارم 
    چرا کرد ها می گویند لک شانزده همین طایفه ای  از کرد است 


    من یک لک هستن 
    پاسخ:
    کرد ها و لرها خیلی چیزا میگن مگه قراره هر ادعایی داشته باشن درست باشه
    خودتو ناراحت نکن  جواب احمقان سکووووت است همین و همین.
  • شما تفرقه افکن تجزیه طلب و جیره خوار اسراییلی و نه دوستدار قوم لک
    پاسخ:
    فقط میتونم بگم جواب تو یک جمله بیشتر نیست اون هم حد و اندازه و ارزشت به اندازه ی منطق وشعورته.
    جطوره استان کردستان و اذربایجان ها و لرستان و ....  تفرقه افکنی و جیره خوار انگلیس بودن نیست فقط خواستار استان لکستان بودن تفرقه افکنیه /  خدا به امثال تو فهم و شعور و به امثال من و سایر لک زبان ها قدرت تحمل خریت امثال شما رو بده.
    برو عزیز بی شعور    این چرندیات دیگه کارساز نیست و این امام زاده شفا نمیده برو و کاسه گدایی فرهنگ و تاریخت رو جلو کسی دیگه دراز کن.
  • خلیل قنبری کاکاوندی
    سلام بر تمامی دوستانی که ابراز نظر فرمودند.

       یکی از مهمترین دلایل شعبه شعبه شدن و قبیله قبیله شدن جمعیت های انسانی، که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، شناختن یکدیگر است( لتعرفوا). ایرادی که در شخصیت تمامی لک ها وجود دارد، کم حوصلگی با شدّت و ضعف مختصّ به هر نفر از قوم لک است. هر چه این تحمّل و صبر بیشتر باشد، تصمیم ها و اقدامات کلامی و غیر آن، پخته تر خواهد بود. دوستانی که به لک بودن خود افتخار می کنند و از آن جمله خود من، بایست به این موضوع توجّه داشته باشند که در دنیای پر ارتباط کنونی، حصار های جغرافیایی و حاکمیّتی، چنان پیچیده شده است که با تقلّاهای بی اثر در این شبکه های در هم تنیده، هیچ کدام از افراد با نظر، به تنهایی، بار هویّت و داشته های تاریخی را نمی تواند به پیش ببرد. لک های زنده در گسترۀ این گیتی، هنوز نمی دانند که آیا زبان لکی با گویش لکی و فرهنگ لکی و از آن جمله، شخصیت و منش لک، قابل جمع در یک شعبه از اقوام جهان به نام «قوم به نام لک»، می باشد و از این دست سئوالات کلّی و پایه ای که ما را از بررسی و تشخیص و تعیین مبانی و اصول قومیّتی و انسانی و مکانی و غیره بی نیاز نمی کند و از این شیوه ورود به موضوع. هیچ یک از تعصّبات قومیّتی را در کلّ پهنه خاکی نمی پذیرم و بدون تعصّب بیان می کنم که لک هستم و به لک بودن خود در کنار دیگر اقوام ازترک، کرد، فارس، لر، پشتون، تاجیک و ... افتخار می کنم و دست تمامی افراد قوم خود را می بوسم.
  • سلام بر لکسوس و هر  چه لکه 
    برال  عزیزم لک ولکسو اه محدوده استان نیه ایمه بلندتر ای ییمنه؛ ایمه اه  یه استان جامو نمو؛ استان آرا ایمه خیلی گوجره ؛فقط ایمه باید صدا و سیما ؛جدایی و زون لکی داشتیمو  گه و زون لکی برنامه پخش بویه ،مر مهاباد استان ؛ ایمیش و مرکزیت شهری لک نشین برنامه داشتیمو 
    پاسخ:
    فقط صداوسیما و ... کافی نیه وجود استان رسمی و مستقل لکستان عرا حفظ هویت و تاریخ لک و لکستان واجب اگر استان لکستان ناو خیلی سخته دفاع عه هویت لک.
    مهاباد استان نیه ولی اگر استان کردستان وجود نیاشتای هویچ کاری عه پیش نمووری مهاباد و مطمئن بو عیسه وضعیت مهابادیژ چوی عیمه لک زونل بی.
    عیمه نموشیم کل لک زونل ایران بونه یه استان اصلا امکان نیری ولی متونیم یه استانی عه زاگرس تشکیل بیم و باعث معرفی و تثبیت و حفظ اسم و هویت و تاریخ کل لک زونل ایران بویمن.
  • با درود
    لکهای زیادی در استان قزوین زندگی می کنند که انها را کردمی نامند تحت نام ایل غیاثوند تا چند سال گذشته حتی خود انها هم نمی دانستند معنی لک یعنی چه تا اینکه با این واقعیت اشنا شدن و در بین کرد بودن و لک بودن یک احساس بیگانگی می کنند .
    پاسخ:
    بله اشنایی دارم و شکر خدا اونا واقعیت رو متوجه شدن.
  • سلام بر همه لک زبانان باغیرت و شجاع
     سخن من با بزرگواری هست که به نظر مدیر این وب سایته و پاسخ  همه رومیده
    اما چرا اینقدر تهاجمی و بدو به نظر خیلی تعصبی پاسخ دوستان رو میدی? چرا داری با این شیوه برخوردت فرهنگ و منش لک هارو زیر سوال میبری به مخاطبت میگی بی سواد به هر دلیلی  اما به نظر خودت بی سوادتری چون طرف مقابل بی سواد هست تو که بی سواد نیستی  پس چرا ابنجور خطاب قرار میدی  باید روشن کنی قضیه رو نه اینکه تشر بری   البته شایدم مطالباتت به حق باشه اما اینجا که صدا و سیما یا وزارت خونه که نیست  شما فقط خیلی متین و منطقی مطالبات این مردم رو توجیح کن همین 
    بنده خودم از طوایف ایل زند شیراز هستم و به گفته عده ای لک که البته الان فارسی تکلم میکنن و بعضا یک ته لهجه لری هم دارن که البته خودم به دلیل اختلاط با ترکهای قرائی ترک زبانم خب با این اوصاف   طبیعیه شبکه ای ساخته بشه برا لک زبان عزیز تا شخصی مثل بنده بیشتر با لک های عزیز آشنا بشم     ببخشید که اطاله کلام شد      
              با تشکر محمد نگهداری.
       نیریز شیراز. 
    پاسخ:
    جناب آقای  نگهداری اگه شما اهانت و پررویی های لر و کرد رو در به تاراج بردن و سپس توهین و تمسخر قوم لک درک میکردید به این نتیجه میرسیدید که باید تندتر و تهاجمی تر از اینا برخورد کرد.
    خیلی تلاش کردیم با زبان خوش و احترام و ادب قضیه روشن بشه اما این نامحترمان یا خوشونو به خواب و نفهمی زدن یا پررو تر و حریص تر ازین هستن که دست از هویت و تاریخ بزرگ لک بردارن درنتیجه باید به محض حضورشون در هر سایت و پیج و گروه اینترنتی به شدت برخورد کنیم و شرشون رو مثل مگس های کثیف مزاحم کم کنیم.
    در ضمن سطح سواد رو از تندی و سبک بیان تشخیص نمیدن بلکه از محتوی و مقصود کلام قابل تشخیصه.
    اول سعی کنید میزان جعلیات و سرقت هویتی این ناعزیزان و توهین ها و تلاش های مکرر و خستگی ناپذیرشون در سایت ها و شبکه های اجتماعی و ... رو درک و بررسی کردید در مورد نحوه ی برخورد ما با کفتارهای مفت خور هویت لک و لکستان اظهار نظر بفرمائید.
    موفق باشید
  • درود بر شرف لک - بهتر نیست لکی صحبت کنیم
    پاسخ:
    درود بر شرف شما و هر لک باغیرت
    حتما باید لکی گپ بیم کل لکستان
  • سلام و عرض خسته نباشید 
    دوست عزیز من لک هرسین هستم .می خواستم از شما دلیل جدا بودن لکی از کوردی رو با این همه وجه تشابه این دو زبان و هم نشینی تاریخی و نژادی و هم نام خوانده شدن این دو قوم در اکثر موارد مانند لغت نامه دهخدا و متون تاریخی که هرسین و لکستان را ایالتی از کوردستان میدانند بپرسم
    ما زبان کوردی مردمان کرمانشاه و کردستان را حتی با فرق هایی که دارند کم و بیش میفهمیم چون هم وزن و مشابه زبان خودمان است اما در مورد فارس ها و لر ها این چنین نیست من واقعا نمیدانم چه افتخاری دارد که ما تا این حد از مردمان کورد جدا و بر این باور پا فشاری کنیم  و به جای تلاش برای حفظ زبان لکی و تشکیل لکستان و کلاس های درس به زبان لکی به این موضوعات بپردازیم.
    پاسخ:
    اولا شک ندارم جنابعالی لک نیستی و مثل لرهایی که خودشون رو لک معرفی میکنن و چرندیات صرفا مجازی منتشر میکنن قصد پارازیت اندازی داری
    دوما بحث افتخار کردن به جدایی و استقلال از کوردزبان ها و لرلهجه ها نیست سعی کنید بفهمید
    لطفا اگه عذابتون میده این وبلاگ اصلا مشاهده نکن دوست هموطن من مثل ترک و عرب و فارس دوست دارم      یاعلی

  • دوستان عزیز در قدیم استانهای کرمانشاه و ایلام و منطقه دیگری مانند همدان و لرستان همه لک زبان بودند در زمان بعد زندیه مناطق لک نشین را تجزیه کرده و به استان کردستان واگذار گردید . این زبان امروزی مردمان کرمانشاه و ایلام همگی لکی است چون صدرصد ان فرقی با لکی ندارد  وچون به کردستان واگذار گردید متعاقبا لهجه عوض میشود . چنانچه لهجه لک قزوین  با لک های لرستان . یا لرهای قزوین با لر های لرستان . پس مردمان کرمانشاه و ایلام همگی لک هستند و الکی خودشان را به کردها چسبانده اند. یک مثال عینی در قزوین مردمانی وجود دارند کرد که همگی لکی حرف می زنند و اداب و رسوم خود را حفظ کرده اند اینها نمی دانند لک چیست چون تا زمانی که یاد دارند به انها کرد می گویند برای مثال به اینترنیت مراجعه کنید و یرچ کنید غیاثوند های قزوین . همه جا از انها بنام کرد یاد شده. اصل کردها سسندج و مهاباد هستند .
    پاسخ:
    درسته برادر گرامی امروز خوشبختانه همین غیاثوندهایی که مثال زدید هویت خودشون رو پیدا کردن و سردمدار روشنگری و هویت خواهی لکزبانان شمال و شمالغرب کشور هستن

    http://www.qasemghiasvand.com
  • ئاگر حسنوند
    واژه جعلی لرلک جعلیتر از الخلیج العربی است
    _لور____________((لکستان))______________کورد.
    هر بژی لکستان عزیزم ، لک بیدار است و بهار نزدیک است
  • لکستان در قلب ایران است . یک انقلاب بزرگ در راه است لکستان باید استان شود تا کور شود هرآنکه نتوان دید * من لکم با افتخار من زیر مجموعه و زیر شاخه ی هیچ قومی نیستم من فرزند لکستان بزرگم 
  • به امید سربلندی لکستان
  • نا شناس از کرمانشاه
    من نه لرم و نه کرد من لک هستم 
    پاسخ:
    سربرز و باشرف
  • من لکم 
  • لک کوردسان نام دیاریم اموخته زنی کوردواریم کوردم لک زادم نوادی مادم دام هوردی تیر ستم کاریم 
    لعنت بر تفرقه اندازان قومیتی که دارن جداسازی میکنن
    پاسخ:
    لعنت بر ظالمان حقوق لکستان
    وجود استان لکستان تفرقه ای ایجاد نمیکند
     برادر سینا پیشنهاد میدهیم برای جلوگیری از تفرقه شما کردها زیرمجموعه ترکها شوید که کوردها رو ترک کوهستان میخوانند و لرها هم زیرمجموعه فارسها همانطور که واقعا هستند
  • سلام خیلی از شهرهای ایران دنبال خواهرخوانده خودرو پیدا میکنن به طور مثال بوشهر با هندوستان 
    لک زبان های ایران هم خواهرخوانده داغستان هستن لطف این رو پیگیری کنید که 6درصد جمعیت قفقاز لک زبان هستن بتونیم گستردگی این قوم بیشتر پی ببریم
    پاسخ:
    ب امید پله پله و گام ب گام موفقیت لکستان
    احسنت بر شما ایده خوب و قابل پیگیری است انشاالله
  • سلام. من فقط میخواستم بخشی از یافته های جمعی از دوستان درباره تبار شناسی اقوام ایران رو درباره قوم لک با شما به اشتراک بزارم تابدونید چقدر دروغ به خورد ما دادند که ما لک رو یک عدد یا یک منطقه میدونیم. ازلحاض تاریخی به مردمی که امروزه در استان ایلام جنوب ومرکز کرمانشاه شمال خوزستان لرستان و بخشهایی از همدان درایران وبدره،خانقین ومندلی در عراق هستند لک گفته میشود که ازلحاظ تاریخی اینجا محل ظهور وشکوفایی تمدن سومری بوده که اسم اًخرین حکومت اون لاکاش یا در اواخر دوران به صورت لکیش بوده. تمدن سومر حدود ۷هزار سال پیش با اتحاد اقوامی از نژاد های مختلف به وجود اومد که همین تنوع نژادی وتنوع استعداد نژادهای مختلف باعث رشد سریعتر اون و ایجاد زبانی شبیه به همه ولی تک خانواده یعنی بدون همسان در دنیا شد،بعد ها جمعیت زیادی به دلیل خشکسالی به قفقاز روسیه رفتند و بعد از مدتی بیشتر اونها به دلیل نا امنی به سمت شمال رفته ودر لهستان(lachia) مستقر شدند

  • به امید روزی که این معدود جوان هایی که جدیدا اسم این لکستان جعلی که دو سه ساله به وجود اومده از سر زبانشان بیفته و هویت لریشان که ثابت شده است و همه ی تاریخ بیانگوی این موضوع هست فراموش نکنن که باعث سرافکندگی و شرمساریست

    پاسخ:
    در پاسخ به "محمد" :
    احتمالا وقتی که این نظر را مینوشتید رگ گردنتان باد کرده بود و از درد و تعصب کور به صورتت چنگ میزدی و زمین را گاز میگرفتی که این چرندیات را نوشتی ,این به دلیل بی سوادی شخص شماست و احتمالا تاکنون از لرستان فراتر نه سفر کرده ای نه پژوهش و نه حتی فکر و از آن دسته افرادی هستی که درخت بلوط و رشته کوه زاگرس را هویت لری و تاریخ پشتکوه پیشکوه و دوره ی والیها را افق تاریخ و دانش و سندیت میدانی.

    موفق و حق جو باشید و باعزت نفس به داشته های هویتی خود تکیه کنید نه چشم طمع به هویت دیگران.
  • ایمه نه لریم نه کورد و سلام 

  • سلام بر لک و لک زبانان دنیا درود بر شرف و غیرت لکستان به مرکزیت دلفان

  • واقعا عالی بود .اما در پاسخ اون دوستی که در رابطه با کوروش کبیر و لک بودنشون گفتن به نظر من و خیلی از منتقدان و تاریخ دانان درست گفتن و کوروش اولین منشور عدالت جهان رو نوشت و واقعا پدر ایرانیان است.

    به عنوان یک لک از شما هم زبان عزیزم از صمیم قلب تشکر میکنم که ما رو بیشتر با ندانسته های نژادمان آشنا کردین.

    واقعا سپاس گزارم🙏🏻🌹

    پاسخ:
    دوست عزیز ممنون از نظر شما و این وظیفه من و شماست که هویت و داشته ها و تاریخ لکستان را به جهان بشناسانیم
    از لطف شما سپاسگذارم
    اما در مورد کوروش هخامنشی شک دارم که لک بوده باشد و اینکه ظلم بسیاری از طرف کوروش هخامنشی و دودمان هخامنشی به قوم لک شده است.
  • علی مهرابی شینه

    درود بر لک و لکستان به امید داشتن ی استان مستقل برای تثبیت فرهنگ و تمدن لک

  • تو یه سایت لری نوشته هیچ ارتباطی با لک های ایران ندارن ولی ای کاش یه نفر که تو داغستان هست بره و یه مستند ازشون تو یوتیوب منتشر کنه اگه احیانا شما اطلاعاتی دارین لینکش رو بݫارین 

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    درسایت هایی لری که ذکر فرمودید هر مکانی در هر جای دنیا که درخت بلوط داشته باشد را لر می دانند اما لک های قم و قزوین و  حتی کرمانشاه را یک تشابه اسمی می دانند که در گذر زمان  به هم شباهت زبانی هم پیدا کردن. به این جور سایت ها  توجه نکنید. کلا  مطالعه مطالب این جور سایتها توهین به شعور و  فهم خواننده مطلب هست.
    چشم مستنداتی ارائه خواهیم داد.
  • والا من بچه خرم آبادم اونایی ک لک هستن خوب میدونن بیرانوند ها ک لک زبان هستن با چند طایفه و ایل دیگه ک ساکن خرم‌آباد و اطراف اون هستند در کنار لر ها تو خرم‌آباد دارن زندگی میکنن و خیلی ازدواج ها بین طایفه های لک و لر تو خرم‌آباد صورت گرفته اونایی ک ادعای باسوادی و لک بودن دارن جواب سوال منو بدن الان نسلی ک حاصل ازدواج لک و لر ها تو خرم‌آباد هستند باید چی اسمشونو بزاریم چونکه شما میگید لک ها و لر ها جدا هستن خوب جواب منو بدین مردم خرم اباد چی محسوب میشن

    پاسخ:
    سوالتون احتیاجی به پاسخ نداره  فقط و فقط  خدا  شفات بده
  • سلام

    چقدر جالب!

    یعنی لکی هم صحبت می کنند؟شما هم خبر دارید؟هنوز هویت خود رو حفظ کردن؟

    البته کدوم لکیه که هویت خودشو حفظ نکنه♡

    من لک نیستم

    ولی اون تصویری که نقشه استان لکستانه با پرچم خیلی خوشگله که نوشته(لکستان من،جان من).خیلی گلونی هاتون رو دوست دارم♡

    اما از مردمان لک خواهشمندم زبان شیرین و اوستایی خود رو زنده نگه دارید♡

     

  • ما لک های خرم آباد  پدرانمان از قدیم  عشایر بودن و  از شمال استان لرستان تا شمال خوزستان کوچ می کردن و مناطقی بوده که مسیر و سکونت گاه زندگی مون بود . بنا بر گفته گریشمن باستان شناس و مردم شناس قهار، حداقل چهار هزار ساله سبک زندگیمون تغیر نکرده بود. ولی متاسفانه در دوره کوتاه کنونی داریم به شدت  هویت فرهنگی خودمون رو از دست می دیم(حداقل تو خرم آباد) . با وجود برتری از لحاظ جمعیت  ، ولی نداشتن رسانه باعث  شده زبان لری اینجا ترویج بشه اونم لری طرهانی!!! که درصد بسیار پایینی از مردم استان با اون صحبت می کردن..توجه داشته باشین .ایل بیرانوند . حسنوند . باجولوند سگوند و ساکی دلفان و دالوند وغیره....  نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت خرم آباد رو تشکیل میدن . که نسلهای جدیدشون . بیشتر دارن فارسی و لری تکلم می کنن .و اصالت و تعصب خوشون رو نسبت به زبان لکی از دست میدن.  باید یه کاری کرد تا دیر نشده .

    پاسخ:
    همین که به فکر باشید  اقوام و آشنایان رو   مطلع  کنید قدم بزرگی برداشتید
  • سلام.چرا اینقدر تهاجمی برخورد میکنی.شما لک باشی یا ده استان چه ضرری به کسی میرسه..این ملت هزاران سال باهم زندگی کردن و هیچ وقت دشمنی نداشتن..بعدش اگر لک مستقل باشه چه ضرر یا افتخاری از کسی کم میشه؟اگر گاهی حرفی هم زده میشه فقط به خاطر بیراهه نرفتنه..ملتها مسیر خودشان را میرن به حرفهای الکی نیست..مگر عده ای دنبال کاشتن تخم دشمنی میان زاگرس نشینان باشند تا از آب گل آلود منافع ببرند.‌بعدش همه اقوام انسانهای خوب و با شخصیت و یا بد و بی فرهنگ دارند شما که محقق هستی سعی کن از راه درستش جواب مردمو بدی..تا سخن نگفته باشد/عیب و هنرش نهفته باشد.

    پاسخ:
    جواب توهین  و چشم طمع داشتن به تاریخ و هویت رو نمیشه با نرمی و احترام داد چون اگه در دیزی باز باشه  گربه حیا سرش نمیشه
    پس تهاجمی حرف زدن ما ریشه در چشم طمع و دزدی بی حد  توهین های همیشگی شما و امثال شما داره.
    شما به فکر  ادب  و انسانیت  خودتون باشید  ادب  و هنر ما به خودمون ربط داره
  • لک،کرمانشاه

    با سلام خدمت با غیرتان قوم لک.

    در کرمانشاه جمعیت زیادی از قوم لک زندگی میکنند کرمانشاه به ظاهر کورد نشین است ولی لک های زیادی دراین استان هستند که توسط کورد ها تشویق به کورد بودن میشوند واقعا دزدی فرهنگ کار درستی نیست از همه بدتر لک هایی هستند که خود را زیر مجموعه گویش کوردی میدانند

    از ادمین محترم تشکر میکنم بابت به گوش رساندن تاریخ این قوم بزرگ

     

     

     

  • وکیلی حسنوند

    ئاواته‌م سَربَرزی گیشت وه‌لاتی لکستانَ

    اهل قروه کردستان هستم

    نژاد و اصالتم لک است .

    هر بژی لک . هر بژی لکستانی ئازیزه‌م

     

     

    پاسخ:
    زنده باشی   پایار بوین  برا  عزیزم 
  • سلام استان لرستان باید لکستان باشد چون جمیعت لک ها بیشتر است

  • سلام خواستم سلام کنم خدمت تمام لک زبان های عزیز و اینکه ی چند تا اعتراض ک ن گلگی دارم مربوط به بعضی چیزا اول اینکه لک ها جزو چهار قوم اصیل ایرانی هستند اما هیچ استانی ب نامشون نیست این درحالیه ک لرستان بیشش از۶۴درصد و کرمانشاه بیش از۶۱درصدشون لک هستن من تهرانیم ولی ب نظرم لرستان باید لکستان میبود .دوم اینکه تو کتاب های درسی دانش اموزا اسم اکثر اقوام و حتی لحجه هارو اورده ان ولی حتی یکبارم اسمی از زبان لکی اورده نشده دلیل این کارا چیه خدا میدونه!سوما خیلی جاها میبینم و میشنوم ک کورد ها لک هارو کورد میدونن و لر ها هم لک هارو لر در حالی ک لک یه قوم کاملا مستقل و جداست و هیچ ربطی ب بقیه اقوام ندارع هرچند همه باهم برادریم و در اخر باید بگم که لک های عزیز فرزند های خودتونو در مورد گذشته و مستقل بودن لک و قدرت ژن عالی مطلع کنین ک خودشونو خدایی نکرده گم نکنن توسط افکار پوچ و غلط و سطحی دیگران .دوستون دارم و امید سربرزی لکل و لکستان تا روژی گ ایران هسی❤

    پاسخ:
    بسیار ممنون از لطف شما
  • با افتخار لکم

  • از طایفه بزرگ دولتشاه و از تبار ایل بزرگ حسنوند هستم  . دوستان و هم‌ تباران عزیز شعار من لکم یادتان نره همیشه خودتان را درست و دقیق معرفی کنید من لُر نیستم - من لکم - با افتخار

     

  • از ایل بزرگ حسنوند هستم

    ایل بزرگ حسنوند پرچمدار لکستانِ پر افتخار است - زنده باشید عزیزان حق طلب

  • سلام عه هرچه لکه 

    لکل عزیز  نورآباد کویشت کرمانشاه لرستان هرچه لک ها ایران. باید فکره ارا حفظ اصالت مون بیم تقریبا دو میلیون لک ها ایرانه ولی استان نره لکستان باید درس بو ارا استقلال هویت یه کمپین عه درس بو که درخواست مون برسونیم عه مسئولان مقامات یه فکری ارا لکل بکن نماو اصالت مون عه ویرا بچو . کورد و لر های عزیز شما دوست دارید مثلا لر یا کورد باشی ولی تظاهر کنی لکی .چی از شما کم میشه ما لکها جدا بشیم لک کورد لر هرکی واسه خودش باشه هرچی باشه لک و لر یا لک و کورد جدا هستن هرکدوم یه قوم جداس  

  • ما هم لک هستیم و با افتخار از ایل بزرگ حسنوند لکستان

  • لکم .سیه سیه کلهر

  • لکم .سیه سیه کلهر

  • درود وه کولیان

    محمد هستم از لکستان، هرسین

    همزبانان عزیز باید باور کنیم که حق رو بهمون نمیدن.. باید با زحمت و تلاش خودمون بگیریمش..

    با سکوتمون الان داریم به خودمون ظلم میکنیم..

    لرها و کردها علیه ما و علیه هدفمون که تشکیل استان لکستان هست دارن فعالیت میکنن.. ما باید بیشتر از اینا تلاش کنیم.‌ هرجایی که میتونیم برای تشکیل لکستان زحمت بکشیم.‌ با اینهمه جمعیت صداوسیماهای مراکز حاضر نیستن برنامه لکی پخش کنن.. خودمون باید دست بکار بشیم.. 

    به نماینده های مجلس گوشزد کنیم که صدای ما در مجلس باشند و....

    سربرزی همیشگی لک و لکستان❤❤❤❤

  • سلام  خدمت تمامی لک زبانهای عزیز      حسنوند آبدانان استان ایلام             من لک لک زبان   نه لر و نه کرد         در جواب یه سری دوستان که مارو لر یا کورد میدونن    اینکه  همه تلاش میکنید مارو لر یا کورد بدونید باید بگم  حق دارید از بس که که فرهنگ و تمدن داریم  حق دارید تلاش کنید ما از شما باشیم   البته که حق چه عرض کنم    میتونید دوست داشته باشید  ولی همش خیال خامی بیش نیست      چطور به خودتون اجازه میدین که لک رو با این همه گستره واژگان مختص به خودش رو عضوی از خودتون بدونید   خجالت اوره که بخوایی  گویش خودتون رو زبان فرض کنید و لک رو از خودتون حساب کنید    جمعیت ما نشان دهنده همه چیز است  هر چند که   تخریب کردین زبان مارو تا به امروز   هر چند خیلی ها از روی غفلت  خودشون رو جزو اقوام دیگه میدونید    دشمنی با قوم لک رو از اینجا میتونید ببینید که مارو به همه جا  تبعید کردن  از شمال بگیر تا شرق و غرب و روسیه و پاکستان ... کردستان عراق خودش به تنهایی دو میلیون لک داره  داغستان روسیه   نزدیک به دویست هزار لک   قزوین  کرمانشاه ایلام همدان  لرستان و حتی خوزستان  و خیلی جاهای دیگه   میتونید جمعیت حداکثری مارو ببینید کور که نیستید ناسلامتی       همش لر کوچک لرو کوچک گذاشتین   لری اگر هست بختیاریه و بس    این لری کوچک که میگید یه لهجه بیش نیست    شما نصف زبون خودتو لکیه بزرگوارا         این حق به حق ماست که یه استان داشته باشیم    همین استان ایلام  سه شهرستانش  لکه   هلیلان و دره شهر و ابدانان      ما حسنودا و کولیوند یوسف وند  پیرانی  با زبان خاص لکی و بقیه با  گویشی از لکی صحبت میکنن که فقط و فقط مختص آبدنان و نصف بیشتر شهرستان دهلران هستش     ما جمعیت حداکثری  چهار استان رو دارین  همه هم پیوسته در کنار هم هستیم با یه جغرافیای  همجوار   چرا باید وقتی اکثریت چهار استان رو داریم   خودمون یه استان نداشته باشیم   تا کی میخوایید اجازه بدین  هویت مارو تخریب کنند   نباید اجازه بدین  لکستان   حق بحق ماست  و سلام      لر و کرد برادر ما هستن و محترم برای ما   ولی ما لک هستیم     درود بر برا و خویه لک 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی