کشف یک غار شگفت‌انگیز و تاریخی در کوهدشت

  • ۴۰۵

پیدا شدن یک غار شگفت‌انگیز تاریخی همراه با نقوش برجسته انسانی و حیوانی در رأس یکی از ارتفاعات بخش کوهنانیِ شهرستان کوهدشت از کشف‌های مهم دنیای باستان‌شناسی است که می‌تواند دریچه روشنی را به روی زمین‌شناسان، باستان‌شناسان و سایر پژوهشگران باز کند.

امیر منصوری کوهنانی پژوهشگر و باستان شناس کوهدشتی اعلام کرد:

این غار تاریخی با دهانه گلابی شکل که دارای تالارها، دهلیز‌ها و مخزن‌های بلند و طویل و مناظر طبیعی همچون استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌ها (چکیده سنگ‌ها) و قندیل‌های متعددی است، در طول تاریخ شاهد حضور گروه‌های مختلف انسانی نیز بوده است. از لحاظ مطالعات زمین شناسی این غار می‌تواند به خوبی مسیر حرکت تأمین آب چشمه سیاب را نشان بدهد و به عبارتی دیگر مسیر اصلی تأمین آب چشمه سیاب از سمت سیمره است. بنابر گفته زمین شناس لکستانی؛ این غار در اثر واکنش شیمیایی دی اکسید کربن آب باران در طی چند میلیون سال پیش ایجاد شده است و حضور فسیل‌های اکینودرم در کف غار که نشانه محیط رسوب گذاری آهکی نیمه عمیق است مربوط به دوره الیگومیوسن است.

وی همچنین افزود: از جمله آثار و شواهد جنبه‌های زندگی انسان در این غار می‌توان به بقایای استخوانی، ابزار‌های سنگی، قطعات سفال‌های مضطرب دوران مفرغ و دوران تاریخی و وجود نقوش برجسته و کنده شده در صخره کوهستان دهانه غار اشاره کرد که از لحاظ مطالعات باستان شناسی در خور نگرش هستند.

این پژوهشگر اعلام کرد: نخستین کسی که به حضور این غار با ویژگی‌های منحصر به فردش اشاره کرده؛ فتحعلیشاه قاجار است که در سفر سال ۱۲۴۵ ه. ق به طرهان و پس از دیدار با بزرگان منطقه طرهان، از این غار شگفت‌انگیز دیدن کرده و توضیحاتی درباره آن نوشته است.

منصوری در انتها گفت: بزرگ بودن و حضور انسان در یک عرصه طولانی در غار از جمله شگفتی‌های این غار است که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز شناخته شود.


نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی