آیا لکی زبان ادبی قوم لر است؟؟

  • ۱۵۸۳

کم خردان پان لر در تازه ترین ادعا ها و دست و پا زدن های حقیرانه  شان فرموده اند #لکی زبان مردم لرستان است و این زبان ،زبان ادبی لرستان است!!


اول از هرچیز باید گفت زبان مهمترین فاکتور هر قوم است این زبان ها هستند که به اقوام هویت و نام میدهند.

حال یک سوال،معمولا اقوام را با زبانشان نامگذاری میکنندبه زبان مردم عرب میگویند عربی، به زبان مردم بلوچ میگویند بلوچی، به زبان مردم گیلک و تالش و تات و فارس و ترک میگویند گیلکی ،تالشی،تاتی،فارسی وترکی.

حال به زبان مردم لر چه میگویند؟ میگویند لکی؟

هر زبان لهجه هایی دارد مثلا زبان فارسی دارای لهجه های دری و شیرازی و…

زبان بلوچی به لهجه های کراچی،کیچی و پنجگوری تقسیم میشود.

اما همه آنها را  فارسی و  بلوچی میدانند و در یک واحد دسته بندی میشوند، آیا لری زبان است؟

چند زبان شناس معتبر، لری را به عنوان زبان شناسایی کرده اند؟

برای زبان بودن دستور زبان و گسترش واژگان شرط است و با چند لغت نمیشود یک زبان ساخت

لری ابتدا باید به عنوان زبان مورد تایید باشد تا لکی لهجه ای از آن زبان باشد.

خود لرها قبول دارند مینجایی(جعلی)و بویر احمدی و بختیاری زبان نیستند پس اگر لکی زبان لرستان باشد باید این لهجه های مینجایی و بویر احمدی و. . .   لهجه های زبان لکی باشند.

آیا زبان شناسی تایید میکند لکی و مینجایی و بختیاری در یک واحد زبانی و قومی جای گیرند؟

لکی جز زبان های شمال غربی و لری جنوب غربی دسته بندی است

در کدام منبع  زبان شناسی لکی در کنار بختیاری و مینجایی جعلی ساخته ذهن نوآور شما به عنوان زبان و لهجه های یک قوم در یک دسته قرار گرفته اند؟

(کتاب و رفرنس زبان شناسی میخواهیم نه خاطرات فلان لر،هرچند هیچ کتابی یافت نمیشود که به مینجایی مضحک اشاره کرده باشد)

اگر لکی زبان شعر و ادب قوم لر است پس چرا از شاعران اهل درود،ازنا الیگودرز، بروجرد یا لرهای جنوب هیچ شعر لکی چاپ نشده است؟

چرا فقط ایلات لک به زبان لکی شعر گفتن؟

زبان مینجایی من درآوردی که ادعا میکنید تغییر کرده و لهجه شده آیا بالای صد سال از این زبان چیزی مانده که الان تغییر کرده باشد؟

زبان مردم مصر تغییر کرد و عربی شد اما هنوز آثار بجامانده از زبان مصریان باقی مانده حال لرها ایا سندی دارند که قبل صد سال پیش با زبان دیگری تکلم کرده باشند؟

در تمام اشعار شاعران لک از گرین و سیمره و شهر ها لک نام برده شده که نماد لک هستند، چرا هیچ شعر لکی نداریم که از بیشه و  اشترانکوه و  درود گهر دم زده باشد.

یک شعر ،کتاب و آهنگ از شهر های غیر لک نشین نشان دهید که به زبان دیگری غیر از لهجه لری الان سخن گفته باشند،

اگر   لکی زبان ادبی لرستان است باید آثاری از لکی در شهر های شرقی لرستان بجا مانده باشد ،اما لهجه لری هرگز از این ادبیات برخوردار نیست زیرا که لهجه ای مشتق شده از زبان فارسی است که در همجواری با لک ها کمی تغییر کرده است،


پرفسور تکستون استاد دانشگاه هاروارد بر این باور هستند که لری کمتر از هزار سال پیش از فارسی منشعب شده است.

#محمد_ابراهیمی

 

#لک   #لکستان

#لرستان_جعلی

  • لرلک واژه ای جعلی و مضحک و خنده دار است ، لرلک واژه ای جعلی تر از الخلیج العربی است ،( لکستان بیدار است و بهار نزدیک است زنده و پایدار باد نام نامی لکستان )
  • ئاگر حسنوند
    درود بر شما مدافع دلسوز لکستانی ، چقدر زیبا و شیوا توضیح دادند دباره درود خدا بر شما جناب آقای ابراهیمی   دردت ار کولم برا هونه سربرزمان کردت
  • محمد گراوند

    ایمه با افتخار لر لک زوانیم  لر افتخار لرلک

    پاسخ:
    این هم یکی دیگر از اعجازات این پان های به اسفل سافلین رفته.
    اولا جناب آقای کم خرد ، وقتی میخوای خودتو جای یه لک زبان جا بزنی اول باید بتونی لکی رو درست بنویسی و یا حرف بزنی و به لهجه اون طایفه ای که فامیلیشو رو خودت سوار میکنی واقف باشی گراوندها نمیگن  ".... زوانیم" این لهجه لکهای هرسین و صحنه و.... میشه.  برو بیشتر تحقیق کن و بعد در پوشش خودی بیا و تفرقه بنداز بین طوایف قوم لک  جناب کم خرد.
  • به کوری چشم کرد ها و تجزیه طلب ها ما لر و لک تا ابد با هم و پشت هم هستیم با افتار لرلکم

    پاسخ:
    بله  ما هم ساده ....
    به کوری چشم   "پان لر"  و "پان کورد" پررو  ،  زیاده خواه و بی تربیت ، استان لکستان مستقل  تشکیل خواهد شد.
  • چقدر پول می گیری تا این چرندیات را پخش کنی ؟  اگر درآمدش خوبه تا ما هم بیاییم . 

    پاسخ:
    همون قدر که شماها میگیرید تا انگل وار هویت قوم لک رو به نفع قوم خودتون مصادره کنید
    در ضمن اگه سواد با کمی چاشنی درک و منطق داشتید و متن رو بخوبی مطالعه می کردید متوجه می شدید چقدر احمقانه ست که کسی زبان لکی رو  زبان ادبی لرها بدونه با تمام دلایل مستند  و  عقلانی که گفته شده و با یک حساب دودوتا چهارتا ساده.... البته که انگل ها (پان ها) ریاضی و درک بسیار ضعیفی دارند و بیشتر به ضرر قوم خودشون هستن تا اینکه  منفعت و سودی داشته باشند. متاسفم برای قوم اصیل لر که افرادی مانند شما فعالان و دلسوزانش هستید.  قبلا  به همفکرن و دوستان شما هم گفتم از نمد قوم لک برای قوم لر کلاهی در نمیاد خودتونو خسته نکنید و به قول معروف لکی   آویاری زل نکن !
  • درود برمحمد ابراهیمی عزیز چقدرقشنگ وزیبا .آفرین بر هوش وذکاوتت قوم لک چندنفرمثل شماداشته باشه کافیه .متاسفانه لرهاتمام افتخارات لک‌ها رو از خودمیدونن ولی دائما لک‌ها رو تحقیروتمسخرمیکنن ماهیچ برادری با لرها نداریم 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی