لک زبانان پاکستان

  • ۴۱۹۶

اقوام ایرانی در پاکستان، لک ها.

این مطلب نوشته و مطلب هیچ سایت و نویسنده لک زبان نیست و به نقل از منابع مستقل و بدون ویرایش به عنوان اشاره اولیه ذکر میشود/ مطالب تکمیلی درآِینده مستقلا ارائه خواهد شد.

از کانال "پاکستان، ایرانی ترین همسایه"

▫️پیشتر با قوم کالاش که خود را ایرانی الاصل می دانسته و ساکن پاکستان بودند آشنا شدیم این بار قصد داریم یکی از اقوام ایرانی ساکن پاکستان را معرفی کنیم که جمعیت آنها به میلیون ها نفر می رسد و در مناطق مختلف پاکستان ساکن هستند.

▫️قوم لک عمدتا و به شکل متمرکز در چهار استان غربی کرمانشاه-لرستان-ایلام و همدان زندگی میکنند و با زبان لکی که اخیرا در ایران به #ثبت_ملی نیز رسیده است صحبت میکنند.

▫️لک ها در اغلب استان های ایران هستند(به شکل مهاجر یا تبعیدی در طول چند قرن اخیر) که از مهاجرت برخی چند صد سال نیز می گذرد بیشترین تبعید ومهاجرت ها پس از پایان حکومت زند که خود لک زبان بودند توسط قاجار برای جلوگیری از به قدرت رسیدن لک ها در ایران اتفاق افتاده است.

1برخی به اشتباه قوم مستقل لک را لُر یا کُرد می دانند!

▫️هم چنین قوم ایرانی الاصل لک در کشورهایی مثل عراق-پاکستان-ترکیه- ومناطقی از قفقاز زندگی میکنند که قرن ها پیش، از ایران به آن مناطق رفته و اغلب زبان و فرهنگ خود را از دست داده اما با نام لک شناخته شده و اغلب نام فامیلی لک دارند وبه لک بودن و اصالت ایرانی شان افتخار میکنند.

▫️در کشور پاکستان بیش از ده میلیون لک تبار زندگی می کنند که بیشتر در ایالت پنجاب-بلوچستان-سند و...هستند آنها به کشور ایران عشق می ورزند و معتقدند صدها سال پیش اجدادشان از ایران به پاکستان مهاجرت کرده اند خیلی از آنها نام فامیلی "لک" دارند و با نام "لک" شناخته میشوند.

 

#لکستان

#لک

#لکی

  • شیرزاد پیریان
    قوم لک قومی بزرگ وبا فرهنگ اصیل وغنی هستند که متاسفانه بخاطر یکسری بی توجهی ها ونامهربانیها با این مردم اصیل زاده  فرهنک وآداب ورسوم وادبیات این قوم توسط لرها وکردها مصادره ولکها را زی مجموعه خود میدانند وهویت مستقلی قائل نیستند. واین عین ظلم در حق این قوم بزرگ است
  • بابا به خدا زبان ما جز زبانهای شمالغربی ایران است و به هیچ وجه هندی و پاکستانی نیست اصلا ما به سیاها هندی می گوییم تو را خدا یه کم در نوشته هایت تجدید نظر کن آبروی لکها را نبر پاکستان کجا لک دارد
    پاسخ:
    دوست عزیز که مطمئنم لک نیستی و مطالعات زبانشناسی و تاریخی و جغرافیایی ناچیزی داری
    این دسته بندی های شمال و جنوب و...جهت های جغرافیایی بی اساس ترین مسخره ترین چیزیه که در حیطه زبانشناسی و شناخت اقوام میشه بکار برد و احمقانه مهاجرتها و کوچهای بزرگ و چندین هزارساله رو نادیده گرفت.
    به شما پیشنهاد میکنم لای پیج های اینستاگرام چرخ بخورید و اونجا وقت بگذرونید تا اظهارنظر زبانشناسی و قوم شناسی.
  • بنام نامی دوست..

    عزیزان لک از نژاد کاسی و دایی هخامنشیان هستند...قدیمی نرین نژاد ایرانی قبل از ماد ها و آریا ییها....

    من هوزماننی هستم که به اشتباه عثمانوند خوانده میشه...بعد از حکومت زند لکها رو متفرق کردند تا بر ایران حکومت نکنم..سپاس

     

     

    هنارس یارتان....هنارس خدای لکهاست

    پاسخ:
    ممنون از نظرتون جناب هوزمانن
    ولی گفته شما متناقضه لکها کاسی هستند و جدا از آریایی ها و مادها و اینکه کوروش و هخامنشی ها کاملا آریایی بودن و مادر کوروش از نژاد ماد بود و ما لکها هیچ نسبتی با ماد و کوروش نداریم.
    هخامنشیها نابود کننده قوم لک بودند و ارتباط خونی هم با ما نداشتند.
  • این همه پرت و پلا به نام مردم شناسی و علم یکجا نخوانده بودم. یک عمر پاکستان شناسی کار می کنم و در پاکستان بوده ام ولی چیزی به نام قوم لک نشنیده بودم که خدا را شکر از مهر وبسایت شما نمردیم و شنیدیم.

    پاسخ:
    احتمالا پاکستان مورد نظر شما یه جایی بین خرم آباد و  پاپی و یا  کمی دورتر نرسیده به الیگودرزه....
    تا جایی که تا الان شاهد بودیم تمام کره زمین برای شما در همین محدوده لرستان خلاصه میشه و نه اطلاعات و نه درکی فراتر از حدود لرستان دارید چون تا همین چند  سال پیش حتی وجود لک زبانها در کرمانشاه و سایر نقاط ایران رو هم منکر بودید.

    اشکال نداره بزرگ میشید از لرستان بیرون هم میرید و قطعا با حقایقی فرای لرستان آشنا خواهید شد  ...
  • به امید خدا به زودی لک ها متحد خواهند شد

    و وای به آن روز که هیچ قدرتی در دنیا توان مقابله با لک ها را نخواهد داشت

  • مطمئنن لک ها به دلیل جنگاوری از هند تا اروپا رفتن 

    نادرشاه بعد از شکستش از نیروهای  مناطق غرب ایران برای شکست هند استفاده میکنه

     

     

  • دوستان عزیز در طول تاریخ پادشاهان از ترس به قدرت رسیدن لک ها آنها را به سرزمین های دور تبعید کرده اند.از جمله به پاکستان.من از نزدیک اقوام لک در پاکستان را دیده ام آنها مانند ما لکی نمیگن و زبانشان دستخوش تغییر شده اما همچنان خودرا قوم لک از ایران میدانن که صدها سال پیش به این کشور تبعیید شدن.و این گناه نیست و باعث سرشکستگی قوم لک نیست بلکه نشان از قدرت قوم لک داره که پادشاهان برای تداوم حکومت خود از انها ترسیده و باعث پراکندگی این قوم شده اند

  • دوستان ما لکیم لک خودش یک زبان جداست ما ن لریم ن کورد هر کارشناس نفهمی که میاد میگه لک جز لر و کورده اول نمیگه لک ها از دوره ی زند و از ماد ها بودند و اصالت قدیمی از اون دوتاست بعد نمیگه زبان شون فرق داره برای مثال لک ها ب بزرگ میگن کلنگ لر ها میگن گپ کورد ها میگن گورا 

    چرا تو ک کارشناسی عقلت نمیرسه ها

    ب امید روزی ک کل لک ها جمع شن و ب امید ساخت لکستان 

  • لک ها هم واقعا قوم بزرگی هستند

    انشالله لک های داغستان تااااا پاکستان و ایران.... سالم و تندرست باشند همچنین شما ادمین بزرگوار

    راستی تو ترکیه لک هست ولی متاسفانه باید تو گوگل سرچ کنی لرهای ترکیه😒

    فقط یهویی یه چن تا..... نیان از مطالب مفید شما سوء استفاده برعکس کنن بگن لک ها منشعب از پاکستانن.....

    به امید موفقیت لک های عزیز و با اصالت♡

  • یه سری لک هم تو ترکیه کنار دریای مدیترانه نزدیک سوریه هم هستن

    بهشون میگن کُرد لک البته تو خود ترکیه جاهای دیگشم هستن که پخش شدند 

    حتی یه سری از لک های خاجه‌وند هم در ارمنستا هستن

    پاسخ:
    متاسفانه به دلیل ضعف فعالیت ما لک زبانان در اکثر مناطق لک زبان ها به اسم اقوام همسایه معرفی شدن
  • درود خسته نباشید،امیدوارم روزی مردم قوم با ریشه و با عظمت لک رو بیشتر بشتاسند،لک سرمایه کشوره ایرانه،درود بر همتبارانی که در پاکستان،ترکیه،عراق،سوریه،قفقاز و۔۔۔زنده گی میکنند،زنده باد وطن بعد لک و لکستانی،و لعنت بر دشمنان لک

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی