سخنان استاد رضا حسنوند در مورد همایش ثبت زبان لکی در هرسین

  • ۱۱۱۲

رضا حسنوند:
به نام خدای جهان آفرین
دیر ولی با تدبیر

به بهانه همایش ثبت زبان لکی در هرسین تقدیم به مردمی که روزی نشانی پستیشان اینگونه خواهد بود
نشانی گیرنده :
استان لکستان ؛ شهرستان …… ؛ خیابان کریمخان زند ؛ کوچه لطفعلیخان زند پلاک …… برسد به دست …..

در جهان امروز نمود برتری بسیاری از اقوام بر دیگر نحل زبان آن قوم می باشد زیرا زبان بزرگترین حامل اندیشه و تفکر و فرهنگ هرقومی است . امروزه نیز هرقومی که دارای این فاکتور برتر باشد می تواند بر خود ببالد و اندیشه اش را به تمام ابنای بشر نشان دهد .کسانی که زبانشان از بین می رود به کتابی میمانند که تمام سطور آن کتاب محو شده باشد و از حیز انتفاع خارج شده باشد.
اندیشمندان هر قومی باید سعی در ثبت و ضبط آثار زبان خود باشند تا با مشتی پر به افقهای آینده برسند و آیندگان نیز با پشتی پر به پیشینه ی خود ببالند. یکی از اتفاقات مبارک عصر حاضر که در سال نود شش رقم خورد ثبت ملی زبان و ادبیات لکی بود که حاصل دسترنج هزاران لک زبان فرهنگمدار و نژاده در سراسر ایران بود .
نفس این کار شروعی نو در خیزش فرهنگی لک زبانان در حوزه ماندگاری و بالش بود و همایشهای نورآباد و هرسین نیز نشان گرامیداشت این واقعه از سوی مردم بود که جا دارد پس از سپری شدن این دو همایش نکای نوشته آید تا شاید عزیزان لک زبان و همسایگان محترم و مسولین گرامی را بکار آید.
ابتدا لازم میدانم که از برگزار کنندگان این دو همایش بزرگ و سترگ در نورآباد و هرسین تشکر نمایم و هیچ خرده ای برکار آنان نگیرم تا مبادا مصداق ضرب المثل لکی ” سیل کر په له ونه خدائه ” باشم . دستشان مریزاد و خدایشان قوت دهاد.درود بر مردمان این دو دیار.
اما نکاتی که ممکن است در این بستر به صورت آسیب بروز نمایند و ما نبینیمشان بسیارند و بنده به عنوان کسی که حد اقل چهل سال است در حوزه اعتلای زبان لکی قلم میزنم حسب وظیفه بیانشان مینمایم.
یکی از این مسایل که میتواند باعث به کجراهه رفتن سیر توفنده اعتلای فرهنگی زبان لکی شود پرداختن صرف به همایشهای بدون خروجی و فقط اعلامی است .ماباید در این همایشها در آینده به گونه ای عمل کنیم که اگر خروجی همایش به چاپ سپرده شود عالمان را بلاغت افزاید و متکلمان را فصاحت. باید در همایشهامان حرفی برای گفتن داشته باشیم نه فقط به صرف احساسات پاک به این امور بپردازیم.
نکته ی دیگر اینکه سالها ی سال بذر فرهنگی زبان لکی و خرمن میراث ما به نام دیگران کاشت و برداشت میشد و خود محروم و هویت و تاریخمان به نام دیگران جعل می شد اما سالیانی است که به همت پیران کامل و جوانان فاضل اندک اندک زبان و فرهنگمان را پس گرفته ایم و برین پس گیری می بالیم. و به همین خاطر است که بسیاری از همسایگان با وجود معصومیتمان تیغ از رو بسته اند و خوشی مارا بر نمیتابند و خود نیز میدانند که شناسنامه مارا به نام خود نبشته اند و حالا دیگر پس گرفته شده است.
نکته دیگر آنکه خیزش لک زبانان از کلات نادری تا ولات دیگر فرهنگی است و توقف فرهنگ ممکن نیست. ولی بسیاری از مسولان استانهای ما با دید سیاسی به این موضوع نگاه می کنند و لک زبانها را تجزیه طلب می دانند و بعضی از سخنرانان دینی و سیاسی در کلامشان ؛ برزبان آوردن واژه لکستان را برابر با خرد کردن دهان گوینده میدانند؟؟؟؟ و عقده باطنی خود را اینگونه خالی میکنند. ولی درود خدا بر فرماندار هرسین و صدا و سیمای کرمانشاه که شفاف و بی سانسور و بدون حاشیه هم برنامه همایش را انعکاس دادند و هم برای پیشروان این فرهنگ در شبکه استانی کرمانشاه برنامه مستقیم و مستقل تهییه دیدند و این زمانی بود که دلم برای خودم در استان لرستان سوخت که اجازه بروز همایش نورآباد را بیش از سی چهل ثانیه صادر نکردند.

نکات دیگری وجود دارد که فهرست وار به ذکرشان میپردازم:
الف : پس از ثبت زبان لکی فقط در حوزه ی شعر جولان داده نشود به همایش های موسیقی و خط و تئاتر و … پرداخته شود.
ب : مواظب تحریکات دشمن و کانالهای بیگانه باشند.
ج : از واژه های ساخت بیگانه مانند لک کرد و لک لر و روله لکستان و …. دوری کنند.
د :در آخر باید گفته شود که قدر این زمان و این ترقی فرهنگی و این سرزمین و امنیت را بدانید تا در این بستر شاخ و برگ بزنیم .

سرباز کوچک زبان لکی
رضا حسنوند

 

یادداشت مدیر لکستان:

البته باید به موارد آخری که استاد حسنوند ذکر فرمودند گزینه هـ  را نیز افزود به شرح زیر:

هـ : از تکرار اشتباه گذشتگان و انتخاب تخلص و پیشوند و پسوند لرستانی و لر و کرد پرهیز کنیم چون باعث کج فهمی و ریختن آب در آسیاب دشمن و دوگانگی شعار و عمل میشود.

 

نقل از :   www.lakistan.ir

  • انشالله که لکستان هم درسایه جمهوری اسلامی از فشار تبعیض اقوام همسایه بیرون بیاید
    بژی لکستان
  • مقاله خوبی بود. حیف به لکی نبود.

    پاسخ:
    ممنون از  توجه شما
    ان شاءالله همه بتونیم بصورت روان لکی بنویسیم و  بخونیم
  • دسان درد نکه عزیزلی که وره  حفظ زوان لکی تلاش مکن خودا و دیار سرتان بو =دست عزیزانی که برایه حفظ زبان لکی تلاش میکنن درد نکنه و خدا همیشه مراقبتان باشه واستاد رضا حسوند و عزیزل ترک ووو   

      وتکشر و کسلی که در اِ ریه کمکمان مکن چه کردل و چه لرل 

    پاسخ:
    بسیار ممنون  دست شما هم درد نکنه
  • سیروان وکیلی حسنوند

    ئیمیش و ناوبه‌ی خویمان فره خوشحالیم گِ به‌توانیم روژی و زوانِ دایکی خویمان زوان شیرین لکی بنویسیم وهروه‌ها به‌توانیم له ناو اوستانی خویمان اوستانی لکستان ژی بِکیم

    سیروان وکیلی حسنوند

    اهل قروه کوردستان

    زوان جاف

    اصل اصالت لک

    پاسخ:
    سلام  آبرا سیروان انشالله  فره خوشحالت کردیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی